Onderzoek naar de Retail richting 2030 van non-food brancheorganisatie INretail leert dat fysiek winkelen de komende jaren onverminderd populair blijft: 72% van de consumenten kan zich niet voorstellen in de toekomst alles online te kopen. Liefst 67% van de mensen vindt winkelen leuk en 49% winkelt wel eens zonder echt iets nodig te hebben. Tegelijk is het steeds vanzelfsprekender dat een groot deel van de oriëntatie die aan de werkelijke aankoop vooraf gaat via online kanalen verloopt.

“Wie ook in 2030 nog mee wil doen moet nu stappen zetten,” stelt Jan Meerman, directeur van INretail. “Je moet steeds blijven werken aan je attractiewaarde van je winkel en je aanwezigheid die zichtbaar moet zijn voor de consument.”

De brancheorganisatie non-food is een landelijke inspiratietour gestart voor non-food retail ondernemers waarbij de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek worden gedeeld. Er zijn al ruim 500 aanmeldingen binnen. “We dagen ondernemers uit voorbij vandaag te kijken en vooral naar wat consumenten belangrijk vinden.”

Duidelijkheid


Consumenten vinden duidelijkheid over de herkomst van producten of de omstandigheden waarin ze zijn gemaakt belangrijk (59%). De helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat bedrijven moeten aantonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen. Winkeliers kunnen bij hun inkoop van hun leveranciers meer helderheid vragen en zo deze klantwens invullen. Maar ook lokale inzet voor de gemeenschap wordt gewaardeerd.

Sociale media

De rol van sociale media in het aankoopproces groei. Hier kan de retail nog meer mee doen. Liefst 55% van de jongeren geeft aan af en toe gestimuleerd te worden een aankoop te doen door sociale media. Bij anderen is dit 34%. Van de jongeren wordt 6% zelfs heel vaak gestimuleerd.

Dat consumenten zich graag laten leiden door online geplaatste meningen en ervaringen (reviews) wordt bevestigd in cijfers. Van de potentiële kopers vindt onder de jongere doelgroep 64% reviews van anderen belangrijk als informatiebron. Bij anderen is dit 48%.