Zes hallen, 60.000 vierkante meter, meer dan 2.000 internationale merken en collecties: dan weet u dat het over een beurs gaat en dat klopt. Van 6 tot en met 8 juli vindt de zomereditie van TrendSet plaats op het beursterrein in München. Bedoeld voor retailers, zowel zelfstandig als groothandels of online maar ook voor horeca ondernemers. Nieuwe producten, de trends voor het komende najaar en winter (ook kerstmis).
De beurs richt zich op bezoekers uit Midden- en Zuid-Duitsland maar zeker ook op aangrenzende Europese landen waaronder Nederland. Met een overzicht van alle trends en consumentenproducten voor lifestyle en interieur in 15 areas verdeeld over 6 hallen. Die deelgebieden hebben namen als Live & Give, Decorate & Create, Cook & Eat of Work & Play. Niet alleen voor direct inkopen maar ook voor netwerken en kijken waar het naartoe beweegt in de markt. De bekende uitdagingen in de markt, hoe gaan we daarmee om: iedere beurs zegt, denkt en hoopt dat bezoekers daar gezamenlijk het hoofd over breken, de realiteit wijst vaak anders uit: snel inkopen en voor de file weer wegwezen.
De zes hallen staan vol met nieuwe producten, ook voor het kerstseizoen. Met nieuwe namen als Chaosladen, Achternbusch Destillerie, Menza, Cozy Home for Furniture and Decor LLC en Gartenhaus Testorf Homemades bij Living & Giving. Ook Donkey Products en Gasper zijn er deze editie weer bij. De drie trendmotieven voor komend najaar en winter zijn volgens TrendSet natuur, duurzaamheid en comfort. Eenvoud, zachte en organische vormen, pasteltinten en Cosy Designs: we kennen het eigenlijk al en het loopt dus gewoon lekker door. Producten die verantwoord zijn gemaakt met een lange levensduur, zo stelt de beurs voor. Het blijft bijzonder om dit te horen van een beurs die draait om het constant vernieuwen en vervangen van producten.
Maar goed, de natuur als inspiratiebron, reflecterende oppervlakken, levendige kleuren (maar het moest toch zacht en pastel?) tactiele materialen en surrealistische vormen gaan we ook tegenkomen in de Beierse hoofdstad deze zomer. Welke kleuren horen bij de tweede helft van dit jaar? Mat lichtblauw, fel geel, diep smaragdgroen in hout, metaal, linnen, kurk en rotan. Roestrood, abrikoos, pruimenpaars in zachte tinten bedoeld als heelmeester van de ziel. De organisatie heeft drie trends onderscheiden (vandaar zowel pastel als fel) en deze heten Sweet Simplicity, Elementary Quest en Soul Fever.
Sweet Simplicity staat voor eenvoud en oplossingen die het leven gemakkelijker en comfortabeler maken. Elementary Quest is een knik richting de synergie tussen industrie en milieu, tussen mens en product. Duurzaamheid dus, in iedere definitie die je maar wilt gebruiken. Soul Fever wil zeggen: kijk naar mij, reflecterende oppervlakken, gekke vormen, felle kleuren, what me worry? Een feest voor de zintuigen, aldus de beursorganisatie. Het is het klassieke drietal consumentengroepen: doe maar gewoon, lekker gemakkelijk en niet te veel nadenken, als tweede groep: ik maak me zorgen en wil dit via mijn voorkeuren met iedereen delen en als derde groep/trend de er op los genietende hedonist. Voor ieder wat wils, zeker in zes hallen.
Dit is een brede beurs als het om het aanbod gaat: van kleinmeubelen tot cosmetica, van mode tot accessoires en sierraden. De 15 Interiors & Lifestyle Areas vestigen hier de aandacht van de bezoekers op. TrendSet nieuwkomers presenteren zich bij de Westelijke ingang van het beurscomplex. Hoewel er kerstproducten aanwezig zijn in juli is er een speciale kerstafdeling voor de komende wintereditie van TrendSet 2025 in de planning: voortaan dus niet 6 maanden maar al bijna een jaar van tevoren de kerstproducten plannen en inkopen. Dit op aanvraag van zowel exposanten als bezoekers, verdere details zullen nog volgen.
TrendSet Sommer 2024 is dus van zaterdag 6 juli tot en met maandag 8 juli in het beurscomplex van München in de hallen A1 tot en met A3 en B1 tot en met B3. De toegang is 24 euro voor een dagkaart, 32 euro voor een passe partout. Meer info: trendset.de