Ingka Group, de grootste franchisenemer van het merk IKEA, presenteerde vandaag sterke verkoopcijfers: 35,2 miljard euro voor het fiscale jaar 2020 (2019: 36,7 miljard euro), ondanks aanzienlijke uitdagingen als gevolg van COVID-19. IKEA blijft werken aan haar transformatie om betaalbaarder, toegankelijker en duurzamer te worden voor zoveel mogelijk mensen en speelt daarbij in op veranderende interesses en behoeften van de consument.

Het leven thuis is vanwege COVID-19 voor iedereen belangrijker dan ooit. Thuis is nu ook een werkplek, school of zelfs sportschool. Daardoor is er veel interesse in het gezelliger maken van het eigen interieur – met als gevolg hoge bezoekersaantallen in de winkels (706 miljoen in 2020, 839 miljoen in 2019) en op IKEA.com (3,6 miljard in 2020, 2,6 miljard in 2019). Gedurende het jaar groeide de online verkoop met 60% (48% in 2019), wat 18% van de totale verkoop is (11% in 2019).

Ingka Group heeft haar transformatie versneld doorgevoerd in het afgelopen jaar. Zo is door COVID-19 de rol van de winkels aanzienlijk veranderd. Winkels werden ingericht als lokale distributiecentra voor onder andere de online service ‘Bestellen & ophalen’. In sommige gevallen stelden IKEA vestigingen hun parkeerterrein ter beschikking voor het uitvoeren van COVID-19 testen. Gedurende het jaar zijn er 26 nieuwe IKEA vestigingen geopend, in onder andere Shanghai, Seoul, Moskou en Tokyo en is er gezorgd voor een betere ervaring door nieuwe digitale oplossingen.

Ondanks een uitdagend jaar waarin het besluit werd genomen om vanwege COVID-19 tijdelijk de deuren te sluiten, laat ook IKEA Retail Nederland* goede cijfers zien in het fiscale jaar 2020: 1,37 miljard euro. Een groei van 41 miljoen (stijging van 3,1%) ten opzichte van 2019. “We mogen enorm trots zijn op dit resultaat”, aldus CEO Paul de Jong. “De afgelopen periode is er door iedereen binnen IKEA keihard gewerkt om het bedrijf door een lastige tijd te helpen. Ik heb grote bewondering voor de flexibiliteit en inzet van al onze 6000 werknemers. Samen hebben zij de schouders eronder gezet en dit resultaat bewerkstelligd.”

Ingka Group heeft wereldwijd 75% van de IKEA winkels meerdere weken moeten sluiten in verband met lockdowns. IKEA Nederland sloot gedurende zes weken vrijwillig de deuren om de nodige maatregelen door te voeren. Ondanks deze ingrijpende beslissing zette de onderneming zich in om mensen te helpen die getroffen zijn door de pandemie. Zo was er een noodfonds van 26 miljoen euro om verschillende gemeenschappen te ondersteunen en garandeerde het bedrijf het normale inkomen voor alle medewerkers. Er is geen gebruik gemaakt van staatssteun, omdat de markt sneller herstelde dan verwacht.