Met alle taken en verantwoordelijkheden die je als retailer hebt, wil het onderhouden van de socialmediakanalen er nog wel eens bij inschieten. Tim Brussel, social media-expert van INretail, geeft een aantal tips.

Allereerst, is het van belang om kritisch te kijken naar je doelgroep. Welk medium gebruikt jouw doelgroep het meest? De twee belangrijkste socialmediakanalen voor retailers zijn op dit moment Facebook en Instagram. Zeker Instagram wordt steeds belangrijker voor het in beeld brengen van jouw winkel.

Wees relevant
Op social media is het de kunst dat jouw berichten goed aansluiten bij de specifieke doelgroep. Het is veel belangrijker om relevante berichten te plaatsen, dan jezelf als doel stellen om zoveel mogelijk te plaatsen. Kwaliteit over kwantiteit dus.

Post op het goede moment
De beste tijd om een bericht te plaatsen is afhankelijk van meerdere factoren. Zo kan het per doelgroep en medium verschillen wanneer de volgers actief zijn op social media. Om de beste resultaten te bereiken, is het verstandig om te experimenteren met dagen en tijdstippen om zo te kijken wat het beste bij jouw doelgroep aansluit.
Voor je dit echt goed in beeld hebt, ben je helaas wel enige tijd verder. Om je alvast op weg te helpen, heeft Coosto een uitgebreid onderzoek gedaan naar het beste tijdstip per social media kanaal. Over het algemeen is er in de avond rond 20:00 uur de meeste interactie. Is dat een tijdstip dat je zelf niet online bent? Plan het bericht dan vooraf in.

Inplannen van berichten
Wat je kan helpen om op structurele basis genoeg content op het juiste moment te plaatsen, is door de berichten van te voren in te plannen. Zo maak en plaats je content op een moment dat het jouw uitkomt en verschijnt het bericht op de tijdlijn wanneer de doelgroep actief is. Hierdoor zul je gemakkelijk frequenter plaatsen en komt de content online op een moment dat dit aansluit bij jouw doelgroep.
Facebook heeft al de mogelijkheid om berichten in te plannen, Instagram kent deze mogelijkheid nog niet. Hiervoor zou je een planningsprogramma als www.planoly.com kunnen gebruiken. Inplannen op LinkedIn (en andere social media platformen) is mogelijk met social media management software zoals Hootsuite (gratis optie) of Coosto.

Heb je buiten deze praktische tips toch nog behoefte aan een wat breder en meer verdiepend advies?
Neem dan contact op met de social media-expert van INretail
Tim Brussel
tbrussel@inretail.nl of 088-9730600