Het consumentengedrag was al behoorlijk veranderd, voordat de pandemie uitbrak. Het coronavirus heeft in ieder geval gediend als een grote versnelling van de lokalisatie en een heroriëntatie naar de lokale marktgemeenschappen. Sinds 2020 hebben we een verstoring ervaren in veel wereldwijde toeleveringsketens; daarom veranderde de aard van het bestedingspatroon van de consumenten op een zeer innovatieve en dramatische manier. Consumenten gingen meer lokaal, bewust en ethisch winkelen. De internationale onzekerheid over de inkoop van materialen veranderde de manier waarop consumenten naar de lokale markt en leveranciers gingen kijken. Het resultaat? Een onverwachte energie-injectie voor kleine lokale winkels, kleine bedrijven, lokale distributeurs en lokale B2B center. De levensstijl is veranderd en consumenten zijn op zoek naar meer authentieke en ambachtelijke producten. Dit gedrag helpt het onafhankelijke lokale bedrijf om zich te onderscheiden van de megawinkels.
Economische groei
Wat is de drijvende kracht achter de ‘support local’ trend? Lokale bestedingen kunnen een enorme lokale economische groei vergroten. Jaarlijks verdwijnen er miljarden euro’s door online bestellingen naar het buitenland. Door dit gedrag te verminderen en meer lokale markten en leveranciers te zoeken, kan het geld in de lokale economie circuleren. Winkelen en lokaal kopen heeft zeker bredere economische, sociale en ecologische voordelen voor onze thuisgemeenschappen. De voordelen van een gezonde lokale zakenwereld zijn van invloed op zowel ons werk als ons privéleven. Dus waarom zouden we onze bijdrage niet doen om die gemeenschap te versterken? In onze lokale gemeenschap begrijpen de winkeleigenaren de nuances van de lokale cultuur en vinden ze creatieve manieren om bij te dragen aan de gemeenschap en tegelijkertijd nichemarkten te voeden. Eigenaren van kleine bedrijven geloven in hun producten, omdat ze er simpelweg persoonlijk in geïnvesteerd hebben.
Local on social
Tegelijkertijd was het afgelopen jaar een enorme verandering voor alle lokale bedrijven. Ze werden meer dan ooit ‘local on social’. Instagram bijvoorbeeld, na de implementatie van hun winkelplatform, werd het een krachtig hulpmiddel voor alle lokale bedrijven. Winkelverenigingen kunnen bijvoorbeeld partnerschappen met andere lokale bedrijven creëren op dit sociale medium. Veel lokale handelaren investeerden in e-commerce aanbiedingen en creëerden infrastructuren om meer klanten tegemoet te komen die zich richtten op een meer lokale winkelervaring. Het algemene resultaat is het succes van de kernmissie van de beweging ‘koop lokaal’: consumenten aanmoedigen om te kopen bij lokale, onafhankelijke bedrijven.
Winkelgedrag
Het is nu meer dan ooit het moment om naar ons winkelgedrag te kijken. Lokaal en bij onafhankelijke retailers kopen, is niet alleen een maatschappelijk verantwoorde bezigheid, maar het is ook een plek om contact te maken met de gemeenschap.
FairPlaza
Als lokale winkelier ontdek je de ambachtelijke wereld van FairPlaza B2B Whole Center in Culemborg. FairPlaza met meer dan 35 exposanten richt zich op duurzame, artisanale en handgemaakte homeware, fashion en high premium delicatessen. Fairplaza is geopend van maandag tot en met donderdag, 10:00-16:30 uur.