BMK Interieurs in Middelburg, met de B van Bruno (55) en de M van Monique Kochanowski (56), is zo’n heerlijke woonwinkel waar je lekker lang blijft rondstruinen en altijd wel íets koopt: een fotolijst of theedoek, koffiemok of zeep, boek of plaid. Maar ze verkopen ook behang en krijtverf, serviezen en glaswerk, verlichting en meubels. Daarnaast maken ze interieurontwerpen en realiseren die ook; zowel voor particulieren als projecten. Meer, meer, meer lijkt dus het motto. ‘Maar aan prullaria doen we niet’, zegt Monique.
Vroeger was Middelburg, naast Amsterdam, de belangrijkste handelsstad van Nederland. Nog altijd heeft het veel van de hoofdstad weg: statige grachtenpanden, oude pakhuizen, maar ook smalle straatjes en steegjes en tal van poorten en monumenten. Ook BMK Interieurs zit in zo’n typisch, dubbel monumentaal pand in het centrum van Middelburg.
De winkel is met ontzettend veel gevoel voor stijl en detail ingericht en aangekleed. De basis is bewust licht gehouden, zodat de vaak kleurrijke accessoires optimaal uitkomen. Van mooie hand- en theedoeken tot aparte vazen, en van heerlijk geurende zepen en huisparfums tot trendy seventies keramiek. Het is bijzonder om te zien hoe de eigenaren verschillende merken mooi met elkaar hebben weten te combineren qua vormgeving, kleurstelling en/of materialen
ROER OM
Monique: ‘Na mijn opleiding aan het HMC (woninginrichting) ben ik in de keukens gaan werken. Na mijn dienstverband van bijna twintig jaar als technisch tekenaar, keukenadviseur en designer, hebben wij het roer omgegooid en zijn we verhuisd naar een boerderijtje in Sint Laurens, bij Middelburg. De eerste jaren zijn we daar druk bezig geweest met het renoveren van de boerderij. Ik werkte toen tijdelijk in loondienst in de horeca en later in een winkel.
In het voorjaar van 2011 zijn wij al langzaamaan gestart met een winkel in de schuur van de boerderij, waar wij in eerste instantie tweedehands meubelen opknapte, maar vooral nieuwe woonaccessoires verkochten. We waren toen drie dagen per week open, de rest van de week werkte ik nog in loondienst. ’Bruno: ‘Ook ik heb mijn werkervaring opgedaan in de keukenbranche, ik ben zevenentwintig jaar als zelfstandig keukenmonteur werkzaam geweest. Het contact met de klant, want je werkt op dat moment natuurlijk bij de klanten thuis, is een hele leuke ervaring. Verder heb ik mijn ervaring opgedaan in de woningen die wij zelf of in opdracht voor klanten hebben verbouwd. Waarbij ik samen met Monique de ontwerpen maak en uitvoer.’
“Wij zijn een soort jokers: over al inzetbaar”
Monique vertelt verder over het ontstaan van BMK Interieurs. ‘Eind 2015 hebben wij een winkelpand gehuurd in Middelburg, waar wij in maart 2016 onze winkel hebben geopend. Geen tweedehands spullen meer, maar alles nieuw. Van accessoires en kussens, boeken en behang, tot meubelen. Na tweeënhalf jaar hebben wij het pand van de buren – toen nog een bakker – kunnen kopen, waar wij voorjaar 2019 open zijn gegaan en nu nog steeds de winkel hebben. Al bijna twaalf jaar dus. Van je passie je werk maken is te gek.’ Monique en Bruno draaien de winkel samen. ‘Mijn man en ik zijn BMK samen gestart, waarbij ik het meeste in de winkel ben. Afgelopen jaar hebben wij iemand in dienst gehad, maar die ging weer terug in de oude branche werken, dus nu doen wij het weer met z’n tweetjes. Wij zijn een soort jokers: overal inzetbaar. We doen alles zelf; van inkoop en verkoop, klantbestellingen en administratie tot de winkelinrichting. Kortom alles wat er komt kijken bij het voeren van een winkel’, aldus Monique.
Behalve voor hun initialen staat BMK ook voor ‘Binnenhuis beleving, Mooie materialen en Kleur in het interieur’. ‘Wat wij zelf belangrijk vinden is dat wij de diverse merken die wij voeren goed neerzetten. Dus niet van een merk één vaas of schaal omdat die goed verkoopt. Nee, wij willen een merk breed wegzetten, waardoor er veel keus is voor de consument’, zo vertelt Monique. ‘Neem bijvoorbeeld ons serviesgoed. Wij hebben van verschillende leveranciers servies, dus er is voor een ieder iets moois te vinden. Effen of gekleurd, stoer of tijdloos, basic of met een specifiek thema. Hardlopers op dit moment zijn onder meer het populaire 70’s ceramics van HKLiving, de Goodmorning Collectie van Urban Nature Culture en het stoere maar o zo fraaie aardewerk van Madam Stoltz. Het mooie is dat veel serviezen met elkaar te combineren zijn, dat maakt een feestelijk gedekte tafel gelijk heel bijzonder. Buiten deze merken hebben wij er nog een aantal, zoals Bloomingville, Harmony, Malagoon, Mijn Stijl, de mooie matt e krijtverven van Amazona, Labpaint Vestingh, en behang van Cole & Son en Pierre Frey.’
Monique en Bruno hebben veel vaste leveranciers. ‘We zijn dan ook trouwe bezoekers van hun huisshows. In juni zijn we naar ‘3 days of design’ in Kopenhagen geweest en soms gaan we naar Maison et Objet in Parijs en de meubelbeurs in Keulen. Ook Show up en de vakdagen in ‘De Woonfabriek’ bezoeken we regelmatig’, aldus Monique. BMK Interieurs heeft geen merken exclusief voor Nederland. Monique: ‘Alles is altijd wel ergens verkrijgbaar. Maar voor de regio, voeren wij als dealer Bolia, met name meubelen, en accessoires van 101Copenhagen; mooie Deense merken. Een van de hardlopers is de Saga fauteuil van Bolia. Waarin we ons wél onderscheiden van onze concullega’s is de gezelligheid en de sfeer in de winkel, maar ook even een gezellig praatje met de klant. Zorgen dat je je klant kent, en als deze terug komt, nog weten wat ze al gekocht hebben. Dat stukje aandacht, die klantenbinding, dat maakt ons anders.’ Net zo veelzijdig als het aanbod van BMK, zijn ook hun klanten. Monique: ‘We hebben klanten in elke leeftijdscategorie, jong en oud. Naast de lokale bevolking, komen mensen vooral bij ons via mond-op-mond reclame en hebben we hier in Middelburg vooral ook veel toeristen. Social media is ook belangrijk om klanten te werven en binden, maar daar heb ik eigenlijk te weinig tijd voor.’
Monique noemt ook de webshop. ‘Hierin staan een kleine honderdvijftig artikelen, terwijl er honderden in onze fysieke winkel staan. Er wordt weleens gevraagd of ook de meubelen in de webshop staan. Dan is het antwoord ‘nee’; en dat gaat ook niet gebeuren. Een mooie bank, of tafel en stoelen koop je in de winkel. Je moet erop kunnen zitt en, liggen, hangen, de materialen aanraken. Een gevoel krijgen bij de spullen of het bij je past, samen met het advies wat je van ons krijgt. Een stukje beleving en dat kan alleen maar in de fysieke winkel. Ook voor het stadsbeeld is het natuurlijk goed dat er voldoende mooie fysieke winkels blijven, dit is echt heel belangrijk.’
Dit artikel heeft u kunnen lezen in Home Deco Business Magazine 3-2023
Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Home Deco Business Magazine.