“Nee, we hebben geen soepborden en ook geen soepterrine. Daarvoor moet je bij Wedgwood zijn.” zegt Lisette Sas van Bastion Collections. Het klassieke spul hebben ze misschien niet, maar Bastion heeft heel veel wél! Home Deco Business toog naar Montfoort om de collectie te zien en Lisette en Suze de Gruiter te spreken. De reportage over Bastion Collections is te lezen in de allereerste uitgave van Home Deco Business, vrijdag 2 februari.
Online alvast een voorproefje!
Door Ria Peerdeman
Ik ben in Montfoort, waar Suze de Gruiter samen met haar echtgenoot Jan woont en waar ook hun bedrijf Bastion Collections is gevestigd. Bijna dertig jaar geleden zijn zij samen Bastion Collections gestart. Samen met Lisette Sas (sales) en dochter Niki (pr en vormgeving) runnen ze het succesvolle merk Bastion Collections (BC).
Veel uitbesteden
Het merk wordt tegenwoordig geheel gerund door Suze, Lisette en Niki. “Alles wat anderen beter kunnen, hebben we uitbesteed: magazijn, standbouw, verzending, productie, et cetera,” zegt Suze. “Wij denken collecties uit, onderhouden het contact met onze leveranciers en klanten en doen de pr. O ja, én we maken de foto’s. Ook volgen we alles op automatiseringsgebied, zodat alles soepel blijft verlopen. Wij doen de leuke dingen, en de rest – waar een ander goed in is – dat besteden we uit. Wij zijn goed in leuke dingen verzinnen en een uitgebalanceerde collectie opbouwen. We houden van mooie dingen en van mensen. En”, grapt Suze “We houden van mensen die mooie dingen van ons kopen. Nee echt. We hebben een hele leuke klantenkring die onze collectie omarmt. Bij ons is de klant ook koning met een hoofdletter K. We maken het de klant zo aangenaam mogelijk. Als een klant iets wil, dan proberen we dat in goed overleg te regelen.”
Actief
In Nederland heeft Bastion Collections ruim honderd winkels als klant. Het bedrijf staat op TrendZ in Gorinchem en op drie beurzen in Duitsland: München, Hamburg en Frankfurt. Suze: “Wanneer wij de nieuwe collectie online zetten is het altijd spannend als de eerste orders binnenkomen. Wij zijn dan heel benieuwd naar de bestsellers en de reacties van onze klanten.” Wij zijn ook heel actief via Facebook en Instagram. Wekelijks verstuurt Niki foto’s van de collectie en dat geeft echt een sneeuwbal effect. Het is zo leuk om te zien dat er dan vanuit zoveel verschillende landen reacties en bestellingen binnenkomen.”
Buitenlandse markt
Op de website zie ik dat Bastion Collections in Duitsland en Zwitserland ook goed vertegenwoordigd is in de winkels. Suze: “Het is een fijne nog steeds groeiende markt. Er is veel interesse in collecties die onderscheidend zijn, kwalitatief goed en een sterk eigen gezicht hebben. Bastion Collections biedt dat allemaal. Ook in Italië, waar een distributeur ons merk vertegenwoordigt en in België waar wij samenwerken met een agent, groeien wij gestaag. Sinds afgelopen jaar zijn wij ook actief op de Oostenrijkse markt en met succes. Wij stemmen alle verschillende productgroepen op elkaar af qua kleur en sfeerbeleving, zodat onze klant naar hartenlust kan combineren en er iedere keer weer een andere touch aan kan geven. Ook op onze beurzen presenteren wij iedere collectie in een bijpassende sfeer die de klant moeiteloos kan overnemen in de eigen winkel.”
Twee keer per maand een nieuwe etalage
Lisette is ervan overtuigd dat winkels duidelijkheid aan de klanten moeten bieden: “Niet van alles wat laten zien, maar een duidelijke sfeer neerzetten, twee keer per maand de etalage veranderen en de winkel aanpassen aan de seizoenen. De consument wil iedere keer worden verrast. Alles valt en staat met presentatie. Twee keer per jaar komen wij met een nieuwe collectie uit. Onze kleuren zijn vrij basic: grijs, wit, zwart, naturel, met af en toe een tikkeltje kleur. En we houden in de gaten dat de collectie niet ‘op iedere hoek van de straat’ te koop is. We hebben liever één winkel die het goed doet, dan drie half.”
Tot slot ga ik alle mooie producten bekijken. En nee, er zijn geen soepborden en geen soepterrines. Wel is er een grote verscheidenheid aan kopjes, bekers, borden, voorraadpotten en veel, heel veel bijpassende accessoires en een schitterende collectie tafellinnen en bijbehorende kussens. Nieuw dit voorjaar: lepeltjes en saladebestek met een hartje. Een echte must have! De nieuwe collectie is vanaf eind maart in de winkels.