Home Deco Business nieuws! Diga Colmore en FloraZON starten volgend jaar een permanente vakbeurs voor de home, gift en gardenbranche in het voormalige veilinggebouw op het Flora Trade Parc te Venlo. Initiatiefnemers Harm van Raaij en Dimitri Galanidis vertellen over het hoe, waarom en wanneer.
Door: Ria Peerdeman
Ondanks dat door de corona-ellende het met veel bedrijven slecht gaat, zijn er in de branche bedrijven die het aandurven om geheel nieuwe paden te gaan bewandelen. Diga Colmore en FloraZON gaan met elkaar investeren in een heel innovatief en groot project: een permanente vakbeurs voor de home, gift en gardenbranche. De naam wordt Daily Trade Fair Venlo.
Diga Colmore is een groothandel en cash & carry van de home decoration, interior, gift en garden branche met een groot pand op het Flora Trade Parc te Venlo. Directeur is Dimitri Galanidis.
FloraZON is een inkoopcentrum/cash & carry groothandel voor bloemisten in Venlo op het Flora Trade Parc. De firma’s Alflora, Ebus Planten, Gebr. Ding e s, FleuraMetz en Garden Plant vormen met elkaar FloraZON. Manager van FloraZON is Harm van Raaij.
In de stuurgroep die het voortraject van de organisatie van de nieuwe beurs op de schouders heeft genomen zitten: Ad Remmers (algemeen manager), Dimitri Galanidis en Harm van Raaij, Lex Ebus (directeur FloraZON) en Ger Kamps (voorzitter stuurgroep).
Waarom een permanente beurs?
Dimitri: “Er werd al langer gesproken over dit idee, en FloraZON en wij hebben nu samen de handschoen opgepakt. Wij vinden dat we hiermee een formule hebben die past bij deze veranderende tijd. Dit is echt voor de klant van nu. Die kan hier echt qualitytime hebben bij de inkoop. Het is voor de echte home, gift- en garden professional, met name interessant voor de middelgrote en grote inkopers. Het wordt een beurs zoals je die bijvoorbeeld hebt in Parijs (Maison et Objet), maar niet drie of vijf dagen open…nee.. iedere dag open. De klant kiest het tijdstip waarop hij wil inkopen, kan voor de deur parkeren, wordt behandeld als een VIP, kan op zijn gemak inkopen doen en krijgt begeleiding en uitleg bij een app waarop alles wordt geïnventariseerd wat hij koopt.”
Dat klinkt ambitieus. Waar moet dat plaatsvinden?
H: “In de voormalige veilinghal hier op het Flora Trade Parc in Venlo. Dit pand komt met ingang van 1 januari bij ons vastgoed. Dit pand is zo’n dertig jaar een bloemenveiling geweest. De laatste tien jaar is het magazijn van Intratuin geweest. Het is 56.000 m2 groot en wij willen beginnen met 15.000 m2 te bestemmen voor de Daily Trade Fair. Verder kan het ook als magazijn dienen voor de exposanten en andere bedrijven. Het heeft ook nog de oorspronkelijke afmijnzaal met 312 zitplaatsen, die in de huidige tijd plaats biedt aan 150 coronaproof plekken. Er is nog een echte veilingklok. De zaal ademt een nostalgische sfeer en is heel geschikt voor workshops, seminars etc. We zijn dan ook van plan om dat daar te gaan doen.”
Denken jullie voldoende exposanten te krijgen?
D: “Ja dat denken we. We hebben natuurlijk vooraf grondig marktonderzoek gedaan. We verwachten deelname niet alleen vanuit bedrijven die al deelnemen aan het Flora Trade Parc, maar ook van daarbuiten. Uiteraard gaan we waken voor teveel overloop. En: we kunnen dit voor een aantrekkelijke prijs aanbieden. Bij een gewone beurs ben je voor een paar dagen veel geld kwijt, hier kun je voor hetzelfde bedrag kun je een heel jaar staan. Men kan uiteraard de stand als showroom gebruiken en er afspraken met klanten maken. We verwachten dat de exposanten zullen kiezen voor flink wat vierkante meters zodat er grote stands komen. Hoeveel exposanten er komen is ook erg afhankelijk van de ontwikkelingen t.a.v. de export. De verkoop in Nederland is dit jaar goed gegaan, maar veel exposanten richten zich op de export en alle beurzen hebben dit jaar stil gelegen. Als Duitsland bijvoorbeeld binnenkort in lockdown gaat, zou dat een ramp zijn voor veel van onze potentiële exposanten.”
En bezoekers?
H: “Hier in Venlo hebben we een achterland van wel 30 miljoen consumenten op twee uur rijden. Nu al krijgen we een internationaal gezelschap van 35.000 klanten over de vloer. Kleine klanten kunnen hier terecht bij de diverse cash & carry zaken. Middelgrote en grote klanten gaan liever niet voor al hun aankopen met een winkelwagen lopen. In de nieuwe beurs worden ze ontvangen door een hostess die koffie geeft, een app op de telefoon kan installeren en verdere uitleg kan geven. Daarna kan men in iedere stand via de die app de bestellingen noteren. Op de stands mogen verkopers natuurlijk zijn, maar dat hoeft niet. ”
En wanneer gaat deze permanente beurs open?
D: “We zijn nu met de voorbereidingen bezig en we verwachten rond maart open te kunnen gaan.”