Vorige week heeft start-up WIJCK. een Gazelle van het Financieele Dagblad (FD) ontvangen. Bedrijven die voor een FD Gazelle in aanmerking komen, zetten het eerste jaar van hun oprichting minimaal 250.000 euro om. De jaren daarna stijgt de omzet minimaal met 20 procent. We stelden eigenaar Rutger Diemel van het Amsterdamse bedrijf een aantal vragen.
Hoe lang bestaat WIJCK.?
“WIJCK. bestaat sinds september 2016, net vier jaar dus.”
Wie zijn de eigenaren?
“WIJCK. is opgericht door mij. Mijn oud-huisgenoot Thim Janssen is twee maanden later aan boord gekomen als partner. Samen hebben we het bedrijf verder uitgebouwd.”
Wat is jullie corebusiness?
“Ooit zijn we begonnen met de plattegrondposter van Oud-West Amsterdam. De plattegronden zijn nog steeds onze corebusiness, maar zijn we ons ook gaan focussen op aanverwante interieurproducten zoals geurkaarsen, roomsprays, geurstokjes en handzeep (met de geur van de stad erin verwerkt). In de toekomst gaan we ook kitchenware en speciale producten met de stad als basis van het design op de markt brengen.”
Hoeveel medewerkers heeft het bedrijf?
“Vijf fulltimers en vier stagiaires.”
Wat zijn de Gazellen van het FD?
“Het FD reikt deze prijzen elk jaar aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland uit in drie categorieën. Op basis van de voorwaarde van een minimale groei van 20 procent per jaar en een omzet van 250.000 euro in het eerste jaar zijn wij genomineerd voor een prijs in de categorie tot twee miljoen euro omzet. En wij mogen ons één van de 772 snelst groeiende bedrijven van Nederland noemen.”
Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?
“Door een product neer te zetten dat bereikbaar is voor iedereen die iets persoonlijks in huis wil hangen of cadeau wil geven. Onze zwart witte stijl is vrij neutraal, gecombineerd met het persoonlijke stukje – jouw eigen woonplaats, studentenstad, favoriete vakantie of wellicht zelfs de plek, waar je ooit verliefd bent geworden – maakt dat onze producten passen in elk interieur.”
Wat was essentieel om zo te kunnen groeien?
“Groei hebben we kunnen realiseren door de focus vanaf het eerste moment te leggen op een goede socialmediastrategie en we zijn dus ook socialmediaproof. Het continu blijven verrassen op social media met posts, stories en samenwerkingen met influencers plus de wisselende en persoonlijke advertenties maakt dat je mensen kunt inspireren om onze posters en producten in huis te halen of cadeau te geven. Door onze inzet op de socialmediakanalen hebben we een enorm bereik opgebouwd en een betrouwbaar merk gecreëerd.”
Wat is nog meer belangrijk?
“Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de warenhuizen en conceptstores waar onze producten te koop zijn. Dat zijn er in Nederland inmiddels 120, waaronder de Bijenkorf, Hutspot en Fonq maar de grootste groei is gerealiseerd in het buitenland, waar we bijvoorbeeld bij in Frankrijk bij Galeries Lafayette liggen of in Londen bij Selfridges. De teller staat inmiddels op dik 500 winkels en daar gaan er aankomend jaar nog een hoop bijkomen, mits de buitenlandse winkels weer open mogen in verband met corona.”
Wanneer hoor je of jullie tot één van de winnaars behoren?
“Donderdag 19 november weten we of we bij de top-3 in onze categorie horen. We denken best wel kans te maken, omdat we elk jaar een fantastische groei realiseerden.”