De internetomzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal 54,8 procent hoger dan een jaar eerder. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel. Volgens het bureau is deze online omzet dit kwartaal sterk beïnvloed door de coronacrisis.
Volgens het CBS is nog nooit zo’n hoge groei gemeten. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet het tweede kwartaal 45 procent hoger. De online omzet van winkels, waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 68 procent. In maart werden verregaande maatregelen getroffen in de bestrijding van het coronavirus, de gedeeltelijke lockdown. Mensen werd geadviseerd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Sommige winkels sloten de deuren. Dit heeft de internetomzet van de detailhandel omhoog gestuwd.
Tweede kwartaal
Uit omzetcijfers over de jaren 2017-2019 blijkt dat het tweede kwartaal voor de detailhandel wat omzet betreft na het vierde kwartaal het belangrijkste kwartaal van het jaar is. Het tweede kwartaal was in die jaren gemiddeld goed voor bijna 26 procent van de jaaromzet.