Sjors Brekoo is al sinds 2003 actief in de interieurbranche. Sinds twee jaar is Sjors gestart met Moods Collection. Moods Collection bedient de interieur- en homedecomarkt met een lijn van meubels en woonaccessoires. Het bedrijf, dat actief is vanuit ‘designcapital’ Eindhoven, heeft een duidelijke toekomstvisie. We ontmoeten de ambitieuze Sjors Brekoo in zijn ruime pand in Eindhoven. Hij vertelt over Moods Collection 2.0. “We gaan voor het onderscheidende verhaal.”
Het oprichten van Moods Collection, nu twee jaar geleden, lijkt een logische stap voor Sjors: “Ik ben eigenlijk heel mijn leven al werkzaam binnen de interieurbranche. Ondernemen, verkoop, de beurzen, interieur, het is me met de paplepel ingegoten. India, China, Vietnam, deze landen zijn geen onbekend terrein meer voor me.” Sjors groeide namelijk op in een ondernemersgezin en werkt al jarenlang
bij MondiArt, een familiebedrijf waar hij tot twee jaar geleden mede eigenaar van was. Na de verkoop van MondiArt aan zus Cole Brekoo, startte Sjors een nieuw bedrijf: Moods Collection. “Ik ken de winkels en de branche goed, en denk een goed oog te hebben voor mooie collecties. Die kennis wilde ik optimaal benutten in mijn onderneming. We zijn begonnen met kussens. We gebruiken hoogwaardige stoffen en mooie commerciele designs. Onze hoezen zijn gevuld met donzen kussens. Hier- mee onderscheiden we ons van de massa. Toen ik op mijn reis in India in aanraking kwam met een goede leverancier, heb ik kleinmeubelen toegevoegd aan het assortiment. Dat was een schot in de roos. We hebben de gunfactor, goede designs en nette prijzen. Dat heeft het bedrijf in een stroomversnelling gebracht. Naast het bedienen van de kleinere winkelier deden we ook al snel zaken met de grotere inkoopgroeperingen. Wij bedienen graag beide soorten klantentypen! Voor de winke- liers ontwikkelen we onze eigen Moods Collection en voor de groeperingen maken wij maatwerk. Dat is toch een andere manier van benaderen.”
Moods Collection maakte een vliegende start. In Eindhoven zijn ze van plan het bedrijf zo snel mogelijk door te ontwikkelen. Het bedrijf heeft een duidelijke toekomstvisie. Onder de werktitel ‘Moods 2.0’ werkte Sjors, samen met communicatie strateeg Esther van den Heuvel, een nieuw concept uit. Moods 2.0 gaat bestaan uit 2 twee lijnen waaraan een aantal kernwaarden worden gekoppeld. Deze lijnen zijn Moods Orange en Moods Black. Sjors: “Moods Orange is de collectie met een Dutch Design-uitstraling. De kleur van het logo is niet voor niets oranje. En we zitten hier in Eindhoven per slot van rekening in het hart van de designwereld. Moods Black is de collectie met een meer industriële look. Zeg maar een alledaagse lijn, maar wel met een eigen karakter.’’
SCHAKELEN TUSSEN DESIGN EN RETAIL
Sjors: “Gewoon inkopen is niet zo heel moeilijk. Wij willen het hele verhaal koppelen aan design en jong talent. Er loopt zoveel creatief talent rond in Eindhoven. Wat is er nou mooier dan dat talent een platform bieden? We werken daarom nauw samen met een aantal instituten en zijn afgelopen jaar een erkend leerbedrijf bedrijf geworden. Tussen al die talenten loopt heus wel een ‘groot designer in de dop’ rond. Deze talenten kunnen zich bij ons optimaal ontwikkelen. Ze leveren ons de creatieve input en wij leveren de commerciële output. Dat is een fantastische mix! Het is de bedoeling dat we echt een beleving rondom de collecties gaan creëren. De jonge ontwerpers worden subtiel gekoppeld aan het door hun ontworpen item. Aan het betreffende label hangen we een biografie van de jonge designer. Zo bieden we de winkelier een sterk en onderscheidend verkoopverhaal op de winkelvloer. De winkelier verkoopt geen meubel, maar een verhaal, of liever gezegd een beleving.’’ Er zijn meer vormen van samenwerking mogelijk. Sjors: ’’Inmiddels zijn we in gesprek met een aantal partners in de branche die dit verhaal samen met Moods gaan ondersteunen. We worden echt met open armen ontvangen. Dat is de kroon op ons werk want dit is voor ons een bevestiging dat we de juiste keuzes hebben gemaakt.
Moods Collection vervult in deze ambitie eigenlijk geen groothandelsfunctie, maar meer die van designer en fabrikant. Sjors: “Onze technische tekeningen gaan naar de fabrieken met elk hun eigen specialiteit. De jonge talenten krijgen bij ons een prachtig podium. Dat vinden we gewoon gaaf”, stelt Sjors enthousiast. “Stel je eens voor: op termijn hier de hele tent vol met designers die alle vraagstukken direct kunnen uitwerken. Het kantoor van Moods Collection dat als een groot creatief centrum daadwerkelijk waarde toevoegt aan de interieurbranche. Wij zijn ervan overtuigd dat we deze ambities waar gaan maken.’’
DROOM
“Als onze concepten zijn uitgerold en een succes zijn in Nederland zou ik graag over de grens kijken en onze collecties willen presenteren op beurzen als Maison et Objet in Parijs”, kondigt Sjors aan. “We doen het rustig en gestaag, maar vol ambitie. We nemen geen onverantwoorde beslissingen en zorgen ervoor dat we baas blijven binnen de eigen onderneming. We hebben het immers gefinancierd met 100% eigen vermogen en dat willen we graag zo houden. Voorlopig hebben we onze handen vol aan de Nederlandse markt. Deze markt willen we optimaal bedienen. TrendZ is voor ons een prima podium om onze producten te presenteren.”